Media Malaysia Akui Keunggulan Ekonomi Indonesia, Sebut Harimau Asia sudah Lahir

ilustrasi
PBB MENANGKAN JOKOWI-MARUF -- PADA separuh kedua abad yang lalu, Hong Kong, Singapura, Korea Selatan, Malaysia dan Taiwan telah dikenali sebagai ekonomi ‘Tiger Asia’ kerana perindustrian, perdagangan, dan pembangunan yang pesat menyebabkan pertumbuhan yang mampan.

Transformasi kini sedang berlaku di Asia Tenggara dan menyaksikan negara keempat kependudukan terbesar di dunia iaitu Indonesia juga meningkat naik.

Indonesia adalah ‘rumah’ kepada lebih daripada 265 juta orang.

Berikut adalah beberapa fakta hebat lain tentang Indonesia:

Indonesia adalah sebuah negara muda. Umur median penduduk Indonesia adalah 29 tahun, dan 60% daripada populasi adalah 40 atau ke bawah.
Indonesia adalah salah satu negara yang paling most mobile first di dunia: daripada 150 juta pengguna internet di Indonesia, 95%, atau 142 juta, adalah pengguna perkhidmatan mudah alih.
60% daripada semua warga Indonesia dewasa kini mempunyai telefon pintar.
Apabila anda menggabungkan ketiga-tiga faktor ini, Indonesia mewakili penduduk pribumi yang digital muda dan cerdas.

Orang Indonesia menghabiskan 206 minit sehari di media sosial berbanding dengan purata global 124 minit.

Platform utama seperti Youtube, Whatsapp dan Facebook semuanya digunakan oleh lebih daripada 80% orang Indonesia.

Manakala 76% daripada semua pengguna internet di Indonesia membuat pembelian dari telefon mereka, kadar e-dagang mudah alih paling tinggi di dunia.

Mobile e-commerce

Beberapa tahun kebelakangan ini telah melihat kenaikan mendadak dalam ekonomi internet Indonesia.

Sebagai tambahan kepada e-dagang, permainan dalam talian, pengiklanan, muzik dan video langganan, serta perkhidmatan dalam talian seperti perjalanan dan perkhidmatan penghantaran, penyerahan makanan, semua menikmati penggunaan dari pengguna muda Indonesia.

Ekonomi mudah alih yang berkembang pesat di Indonesia telah didorong oleh peningkatan peningkatan pelaburan, dengan $ 6 bilion meningkat dalam tempoh empat tahun yang lalu.

Google dan Temasek meramalkan bahawa e-dagang di Indonesia akan mencapai $ 53000000000 pada tahun 2025!

Menurut seorang pelabur dalam Venture Beat, peluang di Indonesia hari ini seperti melabur di China pada tahun 2008.

Billion dollar ‘unicorns’ telah muncul dalam beberapa sektor utama, seperti Tokopedia (e-commerce), Traveloka (tempahan dalam talian), dan Go-Jek (ride-hailing).

Tetapi cabaran dan halangan penting kepada pertumbuhan kekal.

Sama seperti India, Indonesia mengalami infrastruktur yang lemah.

Walaupun data mudah alih agak murah, jalur lebar adalah kurang baik: purata muat turun mudah alih adalah sekitar 10 mbps sahaja, kurang daripada separuh daripada purata global.

Namun, penggunaan telefon pintar terus meningkat, harga telefon pintar agak murah serta tidak mempunyai banyak penyimpanan data yang menjadikan pengguna Indonesia hanya memilih aplikasi mana yang lebih teratur.

Mungkin satu-satunya cabaran terbesar (dan peluang) bagi ekonomi mudah alih Indonesia adalah pembayaran dan e-wang.

Pertumbuhan ini lebih mengagumkan memandangkan kurang dari separuh orang Indonesia mempunyai bank akaun dan hanya 2.4% rakyat Indonesia mempunyai kad kredit.



Di sinilah paradoks besar Indonesia.

56% peratus dari semua warga Indonesia mendiami bandar-bandar besar dan bergantung hidup mereka pada peranti mudah alih.

Separuh yang lain pula berada di kawasan luar bandar dan tinggal di 17,000 pulau di mana wang tunai kekal sebagai medium utama pertukaran.

Oleh kerana bank tradisional bergantung kepada lokasi fizikal untuk mendapatkan pelanggan, ia telah menghadkan jangkauan pihak perbankan.

Dengan 180 juta rakyat Indonesia yang tidak menggunakan akaun bank buat masa sekarang, sebaliknya menggunakan telefon pintar, ia memberi satu definisi baharu dunia perniagaan dan kewangan Indonesia.

Inilah ‘peluang emas’ yang dimaksudkan apabila separuh dari penduduk Indonesia tidak mempunyai simpanan bank mereka.

Gelombang permulaan fintech telah ‘menyerang ruang’, dan beberapa langkah besar telah dibuat oleh pemain industri berasal dari Indonesia seperti Go-Jek, yang sudah mempunyai tarikan organik yang kuat untuk memacu penggunaan.

Go-Jek telah bekerjasama dengan bank tradisional untuk menawarkan produk konvensional iaitu gadai janji.

Artikel baru-baru ini dalam Nikkei Asian Review mengambil contoh penjual makanan jalanan yang menjadi pemandu Go-Jek.

Penjual makanan jalanan itu tidak pernah dipertimbangkan untuk mempunyai bank akaun, tetapi selepas memandu untuk Go-Jek selama empat tahun, dia dapat memperoleh gadai janji daripada pemberi pinjaman milik negara yang bermitra dengan Go-Jek dan akan dapat membeli rumah pertamanya.

Hebat! Ini benar-benar satu transformasi di Indonesia.

Sangat mudah untuk melihat mengapa ekonomi mudah alih Indonesia adalah sesuatu yang menarik di dunia.

Maka tidak hairanlah Indonesia bakal berada di hadapan dalam pencetusan ekonomi Asia Tenggara menjadi negara baharu sebagai ‘Tiger Asia!” – Buletin Asia

19.5kshares

Posting Komentar

0 Komentar